VERNEUKT

 macht met wellust

Het verhaal speelt zich af in omroepland aan het eind van de vorige eeuw.

P

Personen:
Jean – doc-maker en cursusleider
Ans – manager
Lia – producer
Frits – editor
Voorzitter commissie
Lid van commissie

SCENE 1 – EEN SAUNA – INT
Jean
Lia

Jean
Bij opleidingen hebben ze me gevraagd voor de sollicitatiecommissie, als vertegenwoordiger van het personeel.
Lia
Dat wou ik net vragen of je…zo zo… handig!
Jean
Ja, controle hebben op het aannemen van de nieuwe directeur klinkt niet slecht. Helaas, de collega’s hebben het volste vertrouwen in mij.
Lia
Helaas…….?
Jean
Ze hadden jou moeten vragen. De toekomst gaat ook bij opleidingen richting geld. Dat wordt commercieel denken ben ik bang, zoals dat bij jouw omroep ook is gebeurd.
Lia
Wat heb je tegen commercie? Is toch niet per definitie fout?
Jean
In mijn werk wil ik niet dat alles om geld draait. Je vertelde pas dat 90% van de tijd over geld wordt gesproken bij een programmavoorstel. Voor een publieke omroep! Hoezo inhoud belangrijk?
Lia
Klopt ja, maar met het geven van cursussen voor medewerkers zal dat zo’n vaart niet lopen. Je werkt daar niet full time, dat scheelt.
Jean
Gelukkig niet. Maar de wereld van het geld kan bij opleidingen beter buiten de deur blijven. Voordat je het weet leid ik straks snelle jongens op uit het bedrijfsleven.
Lia
Nou en? Meer geld, meer faciliteiten. Kun je meer doen in een cursus.
Jean
Dat is niet nodig.
Lia
Het gaat om vakmanschap? Je leert mensen een vak.
Jean
Ambachtelijk is iets anders dan commercieel. Denk eens na. En kijk naar jezelf. Je bent veranderd sinds je promotie naar producer. Weg is de assistente die je was. Als producer zal het jou een zorg zijn waar geld vandaan komt. Als je maar de baas kan spelen.
Lia
Ach….waar ben je nou precies bang voor?
[ze gooit water op de kolen]
De omroep is ook gewoon een bedrijf.
Jean
Slinks geworden ja. Permanente kijkcijfer terreur was de opmaat.
Lia
Maar…sorry, ik zie nog steeds het probleem niet.…
Jean
Of je wilt het niet zien. Ik wil niet in een management cultuur werken. Als die nieuwe directeur een zakenman is….
Lia
Daar ben jij toch bij? Wees blij.
[De deur gaat open en iemand met een handdoek verschijnt. Jean en Lia schuiven een verdieping op]

 

SCENE 2 – EEN KANTOOR – INT
Voorzitter
Lid
Jean

Voorzitter
Vanuit het plaatje van een financieel sterke toekomst is een stevige man of vrouw nodig. Je wilt iets zeggen Jean?
Jean
Begrijp ik goed dat de nieuwe directeur een soort manager wordt?
Voorzitter
Zo zou je dat kunnen zeggen, ja.
Jean
Toch wel iemand met ervaring in de omroepwereld.
Voorzitter
Het is de bedoeling dat de nieuwe manager onze aankomende verzelfstandiging zal gaan leiden.
Lid
We willen geen crisismanager als je dat bedoelt. We zoeken iemand die het instituut financieel zelfstandig sterk neerzet. Iemand van buitenaf kan verfrissend werken.
Voorzitter
Het gaat om de aanstormende technocratische wereld die voor de deur staat. Dat betekent meegaan nu, of straks geen toekomst meer hebben.
[Jean trekt zijn wenkbrauwen op en neemt een slok water]

SCENE 3 – EEN VIDEO EDITSUITE – INT
Frits
Jean

Frits
Welk shot wil je nu? Van die apotheker of de huisarts?
Jean
Het shot van de kastdeur in de spreekkamer van de huisarts wanneer hij die opent.
Frits
Waar die dozen met monsters van medicijnen uit vallen….?
Jean
Ja, ja precies, dat staat op …..
[Jean zoekt in zijn papieren; de telefoon klinkt]
Wacht… Ja…..Oh, dat is snel! Nieuwe vergaderdatum? [Jean slaat agenda open] Akkoord.
Frits
[hij glimlacht en kijkt naar Jean]
Ik wens je veel succes in die commissie. Kijk wel uit dat ze niemand erdoor willen drukken. Waarschijnlijk gaat het precies zoals bij ons. Het begint met mooie praatjes….
Jean
De verzelfstandiging van het facilitair bedrijf is iets anders dan opleidingen: dat is non profit. Ik ga erop toezien.
Frits
Lukt dat denk je?
Je
Moet. Wij zijn klein, iedereen valt direct onder de directeur. Ik zal goed opletten.
Frits
[Frits kijkt naar monitor. Jean duikt weer in zijn papieren]

 

SCENE 4 – EEN VERGADERRUIMTE – INT
Voorzitter
Lid
Jean

[Voorzitter en Lid zitten aan de tafel. Jean komt binnen en geeft beide heren een hand. Na enige tijd begint de Voorzitter] Voorzitter
Het is de bedoeling dat we het eens worden over een profiel van de nieuwe directeur.
[Voorzitter geeft de twee anderen een vel papier]
Jean
Naast verstand van de omroep zou het handig zijn wanneer de nieuwe directeur ook iets weet van onderwijs geven aan volwassenen.
[Voorzitter en Lid knikken]
Voorzitter
De kandidaat moet natuurlijk ook begrijpen wat een productieproces inhoudt. Hoe gecompliceerd zoiets in elkaar steekt. Dus snel contact met het personeel kunnen opbouwen.
Jean
Een manager met verstand van zaken? Bestaat die tegenwoordig?
[Voorzitter en Lid zwijgen en kijken op hun papier. Stilte. Ze lezen. De voorzitter kijkt ineens op]
Voorzitter
Graag wil ik een kandidaat naar voren te schuiven. Mocht ze geschikt zijn dan komt de continuïteit van de leiding niet in gevaar.
Lid
Fantastisch, misschien kun je informatie over deze kandidaat geven.
Voorzitter
Geweldige vrouw. In korte tijd heeft ze een klein audiovisueel bedrijf in het oosten van het land succesvol in de markt gezet.
Lid
En dat jonge bedrijf doet het goed?
Voorzitter
Voortreffelijk!
Jean
Ze komt van buiten de omroep en weet …….
Voorzitter
Lijkt me geen probleem. Zij zoekt een nieuwe uitdaging. En zo’n dynamische vrouw is voor ons een unieke kans. Ik ben ervan overtuigd dat zij zal zich heel snel zal weten in te werken.
Jean
Maar….
Voorzitter
Natuurlijk is jouw stem belangrijk. Jij zult uiteindelijk met haar moeten werken.
Jean
Wat gebeurt er als ik de kandidaat niet zie zitten?
[stilte]
Lid
In het uiterste geval stap je uit de commissie.
Voorzitter
Ik denk niet dat het zover komt, de aanbeveling is betrouwbaar. Mocht je gegronde twijfels hebben: neem een kijkje in het bedrijf waar ze werkt! Spreek het personeel aan over haar manier van leiding geven. Waarschijnlijk biedt ze dat zelf aan in het eerste gesprek.
[Jean knikt nauwelijks merkbaar met zijn hoofd]

 

SCENE 5 – EEN EETCAFE – INT
Jean
Lia

Lia
Goed om te horen dat een vrouw kandidaat is.
[ze nipt aan haar glas met wijn]
Jean
Ingebracht door de voorzitter.
Lia
Niet ongebruikelijk. Op voordracht, kan jij ook doen.
[de ober serveert de gerechten]
Ik zou zeker als ik jou was dat bedrijf waar ze nu werkt opzoeken. Hoe de boel daar loopt zie je snel genoeg.
Jean
Je klinkt meteen positief. Komt dat omdat het een vrouw is?
Lia
[ze haalt haar schouders op]
Misschien iets soepeler in de communicatie dan een man.

 

SCENE 6 – EEN VIDEO EDITSUITE – INT
Frits
Jean

[Frits en Jean drinken koffie tijdens een korte pauze]
Frits
Een vrouw? Maak je borst maar nat. Erger kan het niet.
Jean
Hoezo?
Frits
Trucjes. Goed daarop voorbereid te zijn.
[hij vervolgt zachter]
Een collega hiernaast is o zo zelfstandig. Heeft overal verstand van. Je hoeft haar echt niets te vertellen. Maar vorige week werkte een machine niet.
Jean
Oh…
Frits
Komt ze binnen. Of ik haar alsjeblieft wil helpen. Als puntje bij paaltje komt, zo blij dat een man in de buurt is. O zo makkelijk van de ene in de andere rol. Mijn ervaring.
Jean
Is dat niet….
Frits
Een vorm van dubbel machtsvertoon ja. Als het zo uitkomt: verleidelijk of onderdanig, een broek aantrekken of ‘discriminatie!’ gillen. Die collega schept later tegen vriendinnen op dat ze precies weet hoe een man te bespelen en te gebruiken.
[Jean verslikt zich]

 

SCENE 7 – EEN VERGADERKAMER – INT
Voorzitter
Lid
Jean
Ans

Jean
Ik heb informatie gekregen van mijn neef over managers, hoe die tegenwoordig een bedrijf leiden. Oh, sorry die neef van mij, die leidt managers op, zodoende.
Voorzitter
Heeft hij een boek geschreven?
Jean
Niet dat ik weet. Maar hij vertelde dat iedereen in die wereld van moderne managers een ander napraat en dat ze elkaars tekeningen kopiëren en dan iets toevoegen of weglaten. Een soort schema en modellen cultuur. Zeer lucratief volgens hem.
Voorzitter
[Voorzitter kijkt van Lid naar Jean]
Wat wil je daarmee zeggen?
Jean
Of het personeel dat ik vertegenwoordig zo iemand wel….
[Er wordt geklopt. Ans komt binnen. Handen schudden. Ans zit tegenover de drie heren. Na een welkoms woord wijst de voorzitter naar Jean als vertegenwoordiger van het personeel]
Om maar met de deur in huis te vallen: hoe zie je de omgang met het personeel?
Ans
Dat is zo geweldig tegenwoordig: alles is eenvoudig in te huren. Die ontwikkeling heb ik in het vorige bedrijf meegemaakt. Daarnaast ben ik een groot liefhebber van televisie kijken.
Jean
Oh. Ja, ja. Dus deskundig als televisiekijker zeg maar…… [Ans glimlacht en knikt]
Ans
Iedereen kan altijd bij mij binnenlopen. Mijn deur staat open.
Jean
Altijd?
Ans
Ik hoorde dat jij op dit moment een hard werkende werknemer bent. Veel ervaring. Je werkt nog in de praktijk. Belangrijk voor opleidingen, voor dit bedrijf. Expertise doe je niet zo snel de deur uit.
Jean
Niet zo snel?
Ans
Zolang we meegaan met de ontwikkelingen in de markt kunnen we een gezond instituut blijven met een duidelijke visie op de toekomst. Dat is voor alle medewerkers belangrijk.
Jean
Ja, ja .…
Ans
In mijn kamer komen we er met koffie of thee altijd uit.
[ze geeft Jean een knipoog, waarop hij snel een slok water neemt]

 

SCENE 8 – EEN CAFE – INT
Frits
Jean

[Jean en Frits heffen het glas]
Jean
Op de serie! Op onze geslaagde samenwerking!
Frits
Gaan we nog eens doen?!
Jean
Absoluut. Schitterende programma’s geworden. Perfect dat we elkaar vonden in het denken over die gigantische macht van de farmaceutische industrie. Kom een keer als gastdocent.
Frits
Oh, ja. Zal ik over denken. Maar vertel verder over die nieuwe directeur, een vrouw is dus de gelukkige geworden? Hoe komt ze op jou over?
Jean
Stevige dame.
Frits
Dan ben je nog niet jarig. Dat is zo’n beetje het gevaarlijkst.
Jean
Gevaarlijkst? Ze stelde zich op als een zakenvrouw. Opleidingen wil ze financieel gezond houden. Geen bemoeienis met de inhoud. Prima. En wat een vrouw betreft….
Frits
Pas toch op…..
Jean
Ik dacht dat jij juist op feministen valt!
Frits
[hij lacht]
Wat mij zo tegenstaat is de manier waarop er tegenwoordig met kwaliteit van mensen wordt omgesprongen. In plaats van eens gedegen te kijken en onderzoek te doen waar iemand goed in is en waarin niet ……meteen: hoera een vrouw! Aannemen jongens.
Jean
Bedoel je dat voor jou een directeur beter een man kan zijn?
Frits
Dat hoor je mij niet zeggen.
Jean
Toch…
Frits
Nee, kijk. Uit ervaring…. Neem de studio. Bijna dagelijks werk ik met een regisseur die een assistente heeft. De man is terecht de regisseur en een vrouw assisteert hem.
Jean
Wat wil je daarmee……
Frits
Dat klopt goed. Doorgaans is de kwaliteit van een man uitvoeren en die van een vrouw communiceren, met alle medewerkers. Dat geeft hem ruimte waardoor hij sneller knopen door kan hakken. Nodig in ons werk. Daarom zeg ik: maak een man directeur en kies voor een onderdirecteur of zoiets, een vrouw.
Jean
Dat kan je nooit hardop zeggen.
Frits
Dat weet ik. Ik hou van mijn werk en mijn baan. Proost.

 

SCENE 9 – KANTINE OPLEIDINGSCENTRUM – INT
Lid
Jean
Ans
personeel

Lid
Tijd voor jou Ans. Dus mag ik jullie voorstellen? De nieuwe directeur!
[applaus. Ans komt naar voren, Lid gaat naast Jean zitten]
Ans
Ik kijk uit naar het moment dat ik met ieder van jullie een eerste gesprek zal hebben. Daarvoor vraag ik jullie al je ambities op papier te zetten – je naam niet vergeten – en dat velletje in mijn postvak te deponeren. Dit gaat met zijn allen een geweldige tijd worden.
[applaus, ingezet door Lid]
Jean
[terzijde tegen Lid]
Mijn neef zei over zijn eigen management optreden: ik verkoop lucht en ben altijd bang dat iemand daar doorheen prikt, maar dat is bij hem tot op heden nog niet gebeurd.

 

SCENE 10 – HAL FACILITAIR BEDRIJF – INT

Lia
Jean

Lia
[komt van trap af en ziet Jean]
Hoi Jean. Hoe bevalt de nieuwe directeur?
Jean
Eigenlijk wil ik zo min mogelijk…… Hoe minder ik dat mens zie, hoe beter ik mij voel.
Lia
Ach, even wennen.
Jean
Ze sprak onlangs over een prikklok voor het personeel.
Lia
Nee….[ze houdt in voor een gesprek]
Jean
Vorige week heeft ze de hele middag met een fotograaf in de studio doorgebracht, voor een fotosessie.
Lia
Een fotosessie?
Jean
Voor bij het interview voor een audiovisueel blad. Dat werd een pasfoto.
[Lia schiet in de lach]
Lia
Dat interview heb ik gelezen ja. Op zich zei ze daarin wel goeie dingen. Ik begrijp dat het contact van jou met haar niet……?
[Jean aarzelt kort of hij verder praat of door zal lopen]
Jean
De secretaresse zit in al haar tas. Oh ja. Het nieuwste. We hebben geen bibliotheek meer, niet nodig. Alles is op internet te vinden volgens haar.
Lia
Klinkt rigoureus maar is wel waar. Loop je wel eens bij haar naar binnen?
Jean
Geen idee wanneer die deur open staat. Ik weet wel dat ze hem dicht heeft wanneer iemand binnen is. Ze lijkt van onderonsjes te houden.
Lia
Wachten voor een dichte deur is ook niets voor mij.
Jean
O ja, er is een kleding oorlog aan de gang. Ze probeert er ineens sexy uit te zien. Om een van de medewerkers van kantoor te verslaan vermoed ik.
Lia
[ze schudt lachend haar hoofd]

SCENE 11 – KAMER DIRECTEUR – INT
Jean
Ans

Jean
Kan er misschien ook een raam open?
[gekleed in strak mantelpak met kunstbloem als corsage zet Ans een raampje open]
Mijn laatste documentaire over de farmaceutische industrie heb je natuurlijk gezien. Herinner je de scene waarin de huisarts een kast vol proefmonsters open doet?
Ans
Bijna misdadig!
[direct volgt een glimlach op haar gezicht]
Zo erg bedoel ik het natuurlijk niet. Maar….. dit kan toch niet jouw bedoeling zijn.
Jean
Ik weet niet wat jij bedoelt?
Ans
Ondermijning van de autoriteit! Op die manier kan iemand zijn eigen huisarts niet meer vertrouwen!
Jean
Je hebt niet opgepikt dat het gaat om de omkoping van de arts door die industrie?
[stilte]
Ik heb geen behoefte de film uit te leggen. Journalistiek verantwoord, alles wat erin zit. Niets overdreven. Dat was de opdracht: de kijker aanzetten tot nadenken. Een volwassen kijker is geen klein kind in mijn ogen.…
Ans
En jij bent een volmaakte, zich almachtig voelende maker van documentaires, een soort god. Die we hier als cursusleider moeten aanraken met gouden handschoenen.
[stilte]
Jean
Dat…hoe kom je daar bij?
Ans
Misschien bedoel je dat ik me niet moet bemoeien met de inhoud van jouw cursussen?
[Jean denkt even na, haalt zijn schouders op en knikt]
Vergeet niet Jean dat het een van mijn taken is aan nieuwe opdrachtgevers in de toekomst te denken. Dat houdt bij voorbeeld in: niemand tegen je in het harnas jagen. Niemand.
Jean
Nieuwe opdrachtgevers? We werken voor medewerkers van de publieke omroep, dat is een duidelijk afgebakend gebied.
Ans
De deuren zullen steeds meer open gaan voor mensen van buiten. Anders hebben we geen geld meer voor het voortbestaan in de toekomst.
Jean
Zoveel geld heb je voor opleidingen niet nodig. Zou zelfs on the job kunnen. Zodra onze onafhankelijkheid en vrijheid weg is wordt het een commercieel bedrijf.
Ans
Ik zit hier om ervoor te zorgen dat we opdrachten blijven krijgen, dat er geld binnenkomt. Dat betekent dat ik moet weten wat wij naar buiten brengen. Controleren en bijsturen.
Jean
Ik werk zelfstandig en in alle vrijheid. Dit is geen supermarkt waar we cursussen in de schappen verkopen. Straks ga je nog praten over een product in plaats van over een cursus.
[Ans leunt langzaam achterover in haar stoel]

 

SCENE 12 – TERRAS VAN EEN RESTAURANT – EXT
Lia
Jean

Lia
[ze doet haar mobiele telefoon in de tas en knikt]
Ik heb er op gerekend vanavond. Maar ik moet morgen wel vroeg op. Jouw film heb ik opgenomen maar nog geen tijd gehad om te kijken.
Jean
Onze nieuwe directeur van opleidingen vond hem misdadig.
Lia
Wat?
Jean
[hij lacht]
Grapje.
Lia
Nog nieuws over haar?
Jean
Ze legt van iedereen een dossier aan. Daarin komen belangrijke reacties en uitspraken van het personeel tijdens vergaderingen. Handig bij ontslag.
Lia
Oordeel niet zo snel, dat is voor toekomstige gesprekken over je functioneren.
Jean
Gisteren vroeg ze mij op haar kamer. Moest naar een flap-over kijken, een groot vel vol woorden, strepen en pijlen in diverse kleuren, met kaders. Over de organisatie. Haar hand bij de uitleg was niet te volgen, veel te snel en alle kanten op. Zij struikelde over haar eigen woorden, kennelijk bang dat ik haar in de rede zou vallen.
[Lia glimlacht]
Lia
Ze kan werkelijk in jouw ogen niets goed doen.
Jean
Misschien ook de bedoeling van haar dat ik er niets van begreep. Een mist en rook machine. Handhaven en versterken van haar positie. Imponeren of zoiets.
[Lia neemt een slok wijn en verslikt zich]
Lia
Heb je nooit wel eens normaal contact met haar? Ontspannen lachen zoals wij doen?
Jean
Nee. Ze heeft trouwens nog steeds niet gereageerd op ambities die iedereen bij haar komst moest opschrijven. Oh, ja de kantine wordt momenteel verbouwd.
Lia
Je meent het.
Jean
Opfrissen, voor toekomstige opdrachtgevers heet dat. Alles voor de toekomst.
Lia
Ze is natuurlijk niet alleen maar fout. Jij bent slachtoffer van een foute keus………van jezelf. [ze glimlacht]
Misschien is het wel een heel leuk en aardig mens?
Jean
Ze denkt ergens verstand van te hebben maar verwart dat met belangstelling. Ze is gewoon een ordinaire verkoper, meer niet.
Lia
Neem dat gedrag niet zo zwaar. Er is overal wel wat. Jij wilt werken alsof je in het paradijs leeft. Jij maakt toch gewoon jouw cursussen. Zij zet hoog in als nieuwe directeur.
Jean
Iets aardigs…..Oh ja. In de kantine komt ze op een ochtend naar me toe en vraagt of alles naar wens is. Vervolgens biedt ze mij koffie aan voordat ik de kans krijg het zelf te pakken.
[Lia begint hard te lachen]
Lia
Prachtig! Ik ben jaloers. Waarschijnlijk heeft ze dat geleerd op een cursus. Jij als casus, een moeilijke man in haar bedrijf……. wie weet heeft zij wel problemen met mannen.
Jean
Het is intussen inderdaad helemaal haar bedrijf geworden ja.
Lia
Je ziet spoken. Dat mens moet gewoon de tent goed laten draaien. Geef haar eens ongelijk. Zoek haar leuke kanten. Trouwens, je kunt altijd opstappen als het je niet bevalt?
Jean
Ik eruit ?…kom nou. Ze mag blij zijn dat ik niet tegen haar heb gestemd.
[Lia kijkt op het scherm op haar mobiele telefoon]
Lia
Zo gaan die dingen. Reken jij af? Ik ga even naar het toilet.
[ze staat op]
Jean
Jij snapt een vrouw beter dan ik. Ober!

 

SCENE 13 – KAMER DIRECTEUR – INT
Ans
Jean

Ans
[ze stopt een folder in de handen van Jean]
Jean
Wat moet ik hiermee?
Ans
Een cursus projectmanagement. Trouwens hoe vordert je eigen cursus?
Jean
[hij houdt de folder omhoog en schudt zijn hoofd]
Ans
Je hebt het druk dat weet ik en je hoofd staat er nu niet naar maar neem die flyer mee. Ik vraag me af of je het ziet zitten om in de toekomst account manager te worden.
Jean
[hij laat langzaam de folder zakken]
Ans
We zouden kunnen samenwerken.
Jean
Ook verkoper? Ik ben en blijf een ambachtsman.
Ans
Denk er op z’n minst over na.

 

SCENE 14 – EEN PARKEERPLAATS – EXT
Lia (stem) Jean

Jean
[hij leunt tegen auto en voert een telefoongesprek]
Samenwerken? Geloof je het?
Lia
Nu denk je natuurlijk dat ik het jou ga afraden.
Jean
Precies. Dit is echt niets voor mij.
Lia
Toch wel. Net zoals ik als producer veel over het regisseren heb geleerd op een cursus zou jij juist meer over management kunnen opsteken. Zonder al die vooroordelen van vrienden, familie en wat je erover leest.
Jean
Dat interesseert me niet. Achter mijn rug wint ze informatie in bij collega’s en ook omroepen waar ik voor gewerkt heb. Management? Een rechercheurs club.
Lia
Vraag haar iets te gaan drinken of zo. Ontspan.
Jean
[hij draait zich om en stapt in de auto]

 

SCENE 15 – KAMER DIRECTEUR – INT
Ans
Jean

Ans
Nog nagedacht over onze samenwerking?
[Jean schudt zijn hoofd]
De toekomst, denk aan je toekomst Jean!
Jean
Wordt het niet eens tijd dat we samen iets drinken in een cafe?
Ans
Ik drink niet. Ik word direct dronken.
[stilte]
Je wilt dus gewoon cursussen blijven geven….
Jean
Precies. Mensen journalistiek opleiden, niks commercieel.
Ans
Die cursus van jou wordt binnenkort gehalveerd in tijd.
Jean
Wat?? Dat gaat niet zomaar. Inhoudelijk….
Ans
…ben ik verantwoordelijk.
Jean
Jij? Hoe kom je daarbij?
Ans
Staat in mijn contract.
Jean
Maar…….
Ans
Een rondje langs de omroepen heeft als resultaat opgeleverd dat alle personeelsdiensten een korte cursus op prijs stellen. Medewerkers worden nu te lang uit hun werk gehaald.
Jean
Dat…. zonder mij daarover…dat kun je niet maken.
Ans
Natuurlijk kan ik dat.
[stilte]
Jean
Dus voortaan moet ik van jou……….
Ans
Ik hoorde dat je overal vertrekt met problemen.
Jean
Oh, je gelooft wat anderen zeggen, geen vraag aan mij, of eerst……… snijden op basis van… je doet…..
[stilte]
En wanneer ik weiger …?
Ans
Je bent toch niet vergeten wie hier de directeur is?
[ze leunt naar achter]
Jean
Als ik niet transformeer naar accountmanager……. je wilt dus van me af.
Ans
Dat zijn jouw woorden.
Jean
Luister. Ik werk hier veel langer dan jij. Leidt naar ieders tevredenheid mensen op, daar is tijd voor nodig. Mijn ervaring is dat….
Ans
Dan is het: jij eruit of ik.

 

SCENE 16 – EEN SAUNA – INT
Lia
Jean

Lia
Waarom gaat jouw volgende cursus eigenlijk niet door?
Jean
Even geduld……. uitgesteld.
Lia
Waarom?
Jean
Wel….. dat kan ik nu niet zeggen.
Lia
Hoezo?
Jean
De directie wil tegenwoordig eerst alles controleren. [stilte]
Lia
Oei. Problemen. Bezuinigingen. Dictatuur? Wat is de reden?
Jean
Zij gaat mij voorschrijven hoeveel tijd ik per cursus krijg. En ook hoe ik die moet invullen.
Lia
Je raast door. Als je haar niet ziet zitten, stap je toch op. Heb ik zo vaak gezegd. Weer fulltime freelancer worden. Een andere straat inslaan heet dat.
Jean
Ik er uit? Dan doe ik precies wat zij wil.
[hij gooit water op de kolen]
Lia
En jij …..
Jean
Precies.
Lia
Ontspan en laat toch komen wat komt.
[een lange stilte]
Jean
Jij begrijpt dat mens altijd zo goed. Ongelooflijk.
Lia
Ja, jij totaal niet. Jammer, voor jou dan. Ze gedraagt zich dom naar jou, doet een man na. Inplaats van leiding te geven als een vrouw.
[Jean fronst zijn wenkbrauwen en ziet hoe Lia haar billen een voor een naar buiten drukt waarna ze rechtop gaat zitten en de ogen sluit]

Enige tijd later verliet Jean het opleidingsinstituut met een minimale financiele regeling via de rechter. Hem werd op dat moment niet verteld dat zijn vertrek zeer lucratief was voor het inmiddels commerciele instituut.

januari 2020

[HOME]